Jag önskar Er alla en glad och trevlig midsommar med mycket sol, värme och god mat
Swedish Alpine Ultra® är ett ultralopp på 107 km mellan Nikkaluokta och Abisko. Var och en som vill vara med gör det på eget ansvar. För deltagande förutsätts att man klara loppet under 24 timmar.
fredag 24 juni 2011
lördag 18 juni 2011
tisdag 10 maj 2011
Swedish Alpine Ultra
Hej alla ultralöpare.
Ni som har visat ett intresse att delta i Swedish Alpine Ultra den 9 juli. Det går med stormsteg framåt till 9 juli. För min planering är jag väldigt intresserad att veta hur många som verkligen ställer upp och betala in den lilla avgiften på 200 kr. Denna avgift ska i huvudsakligen gå till hyra av den bil som jag måste ha för att transportera den packning som ni inte vill bära på till Abisko. Det finns också lite andra praktiska frågor som måste hanteras. Enligt beslutet av Länsstyrelsen i Norrbotten måste jag informera fjällstationen i Nikkaluokta liksom Turistföreningen som i sin tur ska informera fjällstugorna att det ev kommer ett antal löpare/vandrare. Abisko fjällstation kommer jag också att informera dels med anledning att det är målgång där och bl a möjlig tillgång till vissa utrymmen som tex dusch och ev bastu för dem som kommer på natten.
lördag 30 april 2011
Deltagare
Till dags dato har 6 anmälts sig att deltaga och 22 som har meddelat att kanske kommer att delta.
Anmälan och betalning av anmälningsavgiften skall ske senast 1 juni. Övrig information finns och kommer att läggas in på http://www.swedishalpineultra.se
Anmälan och betalning av anmälningsavgiften skall ske senast 1 juni. Övrig information finns och kommer att läggas in på http://www.swedishalpineultra.se
tisdag 19 april 2011
Swedish Alpine Ultra 9 juli
Börjar så smått planeringen av Swedish Alpine Ultra 9 juli 2011 med start kl 09.00. Hittills är det ca 30 som på olika sätt markerat att de är intresserade att deltar. Ännu har ingen betalt startavgiften på 200 kr.
Länsstyrelsen i Norrbotten och samebyn i Abiskoområdet har inge att invända mot att Swedish Alpine Ultra genomförs.
Jag har tidigare här slängt ut en lite förfrågan om det finns någon organisation eller lokal idrottsförening i Kirunaområdet som skulle vara intresserade att bistå med lite hjälp både vid starten i Nikkaluokta som vid målgången i Abisko.
Om någon organisation eller förening är intresserad, hör av er.
Länsstyrelsen i Norrbotten och samebyn i Abiskoområdet har inge att invända mot att Swedish Alpine Ultra genomförs.
Jag har tidigare här slängt ut en lite förfrågan om det finns någon organisation eller lokal idrottsförening i Kirunaområdet som skulle vara intresserade att bistå med lite hjälp både vid starten i Nikkaluokta som vid målgången i Abisko.
Om någon organisation eller förening är intresserad, hör av er.
tisdag 12 april 2011
Kommersiella intressen styr
Ca 3 månader till starten av första Swedich Alpine Ultra den 9 juli. Ett lopp på 110 km är långt och när den dessutom går i fjällterräng är det en tuff uppgift. Hittills har 30 personer redovisat att de är intresserade att deltaga. Detta ser jag som ett tecken på att intresse finns för denna typ av ultralopp.
Hur många som verkligen ställer upp vet jag inte. Information som jag fått säger att det alltid är svårt att få deltagare det första året. Loppet är okänt, vem står bakom etc etc. Det är ingen organisation som står bakom Swedich Alpine Ultra utan ett privat initiativ av mig. Önskvärt vore om någon organisation kunde var medarrangör. Har ännu inte fått något napp. Detsamma har gällt att finna någon sponsor och då i första hand inte i avsikt att få in pengar. Även om ett bidrag är tacksamt för att finansiera kostnader som eventuellt inte kan täckas av startavgiften. Avsikten med sponsornamn är att ge Swedich Alpine Ultra lite mer acceptans som ultralopp och finnas med på hemsidan.
Men i båda fallen tycks det vara så att man inte vill stöta sig med den stora aktören och utgöra en konkurrent till Fjällräven Classic. Denna har sedan 2005 arrangerat en vandring mellan Nikkaluokta och Abisko och i huvudsak vänt sig till vandrare där sträckan ska genomföras mellan 3 – 5 dagar. Trotts detta har detta arrangemang lockat till sig personer som har som mål att klara sträckan under 24 timmar. Detta har inte varit något problem officiellt fram till 2010 då det infördes en obligatorisk personlig utrustning som på intet sätt gagnar en ultralöpare.
Att Swedich Alpine Ultra skulle vara en konkurrent med ett 30:tal intresserade, osäkert hur många som ställer upp, mot Fjällräven Classic med ca 2300 på startlistan. Ser det snarare som ett kompletterande arrangemang som vänder sig till olika aktörer med en månads mellanrum i sommar.
Om någon organisation eller sponsor är intresserad, hör av er.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)