tisdag 12 april 2011

Kommersiella intressen styr


Ca 3 månader till starten av första Swedich Alpine Ultra den 9 juli. Ett lopp på 110 km är långt och när den dessutom går i fjällterräng är det en tuff uppgift. Hittills har 30 personer redovisat att de är intresserade att deltaga. Detta ser jag som ett tecken på att intresse finns för denna typ av ultralopp.

Hur många som verkligen ställer upp vet jag inte. Information som jag fått säger att det alltid är svårt att få deltagare det första året. Loppet är okänt, vem står bakom etc etc. Det är ingen organisation som står bakom Swedich Alpine Ultra utan ett privat initiativ av mig. Önskvärt vore om någon organisation kunde var medarrangör. Har ännu inte fått något napp. Detsamma har gällt att finna någon sponsor och då i första hand inte i avsikt att få in pengar. Även om ett bidrag är tacksamt för att finansiera kostnader som eventuellt inte kan täckas av startavgiften. Avsikten med sponsornamn är att ge Swedich Alpine Ultra lite mer acceptans som ultralopp och finnas med på hemsidan.

Men i båda fallen tycks det vara så att man inte vill stöta sig med den stora aktören och utgöra en konkurrent till Fjällräven Classic. Denna har sedan 2005 arrangerat en vandring mellan Nikkaluokta och Abisko och i huvudsak vänt sig till vandrare där sträckan ska genomföras mellan 3 – 5 dagar. Trotts detta har detta arrangemang lockat till sig personer som har som mål att klara sträckan under 24 timmar. Detta har inte varit något problem officiellt fram till 2010 då det infördes en obligatorisk personlig utrustning som på intet sätt gagnar en ultralöpare.

Att Swedich Alpine Ultra skulle vara en konkurrent med ett 30:tal intresserade, osäkert hur många som ställer upp, mot Fjällräven Classic med ca 2300 på startlistan. Ser det snarare som ett kompletterande arrangemang som vänder sig till olika aktörer med en månads mellanrum i sommar.

Om någon organisation eller sponsor är intresserad, hör av er.